Als er één ding is dat vast staat, dan is het wel dat foodtrucks een enorme trend zijn. Een trend die niet van plan is om snel te gaan. Integendeel. Steeds meer ondernemers wagen zich aan deze rollende keukens. Een goed plan, als dat met de nodige voorbereiding gebeurt. Dat geldt overigens niet alleen voor foodtrucks. Denk aan de fastfood geïnspireerde ketens, met een luxueuze touch: een artisanaal pak friet met toppings om ‘u’ tegen te zeggen, burgers met finesse en haute dogs.
Van Würst moesten we jammer genoeg al afscheid nemen. Hoewel het lijkt dat zo’n type restaurants onmogelijk kunnen falen, liggen er altijd tegenslagen op de loer. Wij namen de succesfactoren van onze foodtrucks onder de loep en ontdekten een magische mix die elke foodtruck (én restaurant) moet kennen.
Een topconcept
Of het nu gaat over een unieke smakencombinatie, de mooiste presentatie of een nooit eerder gezien gerecht: elke succesvolle zaak heeft een goed idee nodig. Een duidelijk concept, waar klanten maar al te graag een blokje voor om lopen. Dat betekent niet dat je de duurste ingrediënten moet voorschotelen, of complexe recepten moet volgen. Het gaat om de smaak en het gevoel dat je klanten krijgen vanaf de eerste hap. Wat zeg ik? Vanaf het eerste aroma.
Een eerlijke prijs
En zo’n lekkere smaak combineert het allermooist met een aantrekkelijke prijs. Hier bestaat niet echt een eenduidige richtlijn voor. Het belangrijkste is dat je altijd waarde biedt voor je klant, en dat je er zelf natuurlijk nog altijd voldoende van overhoudt. Om een prima kwaliteit te garanderen heb je natuurlijk voldoende input nodig, maar overdrijven doe je beter niet. De ideale prijssetting? Die ontdek je door een marktonderzoek te doen. Intensief, maar absoluut de moeite waard.
In beeld: De lekkerste concepten op een rij
Een snelle service
Concept? Check! Eerlijke prijs? Dubbel check! Nu de bediening nog. Eerlijk? Niemand heeft zin om een half uur aan te schuiven om een bestelling door te geven. Laat staan om dan nog eens een half uur te moeten wachten voor je écht aan ‘t smullen bent. Een snelle service is dus een must. Begrijp me niet verkeerd: dat betekent niet een goede foodtruck elke klant op vijf minuten kan bedienen. Je moet altijd rekening houden met de versheid van de producten, de à-la-minute bereidde gerechten en het de eventuele drukte. Als foodtruck kun je geen wonderen doen, maar moet je wél goed voorbereid zijn.
Smaak, prijs en service: drie heilige drievuldigheid voor succes.
Een flexibele aanpak
Als je echt goed wilt scoren zul je je af en toe moeten aanpassen aan je publiek. Een succesvolle foodtruck serveert herkenbare gerechten, maar brengt ook voldoende variantie aan bod om blijvend te verrassen. Bovendien is het een enorme meerwaarde voor klanten als je net iets meer moeite doet om je aan te passen aan hun wensen. Iemand die op zoek is naar een foodtruck voor zijn of haar event, heeft vaak een bepaald idee in ‘t hoofd. Door mee te denken, en flexibiliteit in je menu te geven, spreek je ineens een groter publiek aan.
Een goede bereikbaarheid
En tot slot blijft je bereikbaarheid een enorm belangrijke factor. Als rijdend restaurant ben je natuurlijk overal beschikbaar. Tot op een bepaalde hoogte dan toch. Belangrijker is dat jouw potentiële klanten je natuurlijk wel moeten vinden. Je truck staat niet zomaar op een vaste, herkenbare locatie en mist daar een voordeel dat gewone restaurants wel hebben. Gelukkig bestaat er zoiets als dit platform, waar jij als foodtruck een enorme visibiliteit hebt. Jij zit al op je plek!
Wie of wat is foodtruckbestellen ?
Foodtruckbestellen is hét foodtruck boeking platform waardoor je eenvoudig de perfecte foodtruck voor je event kan vinden en boeken. Ontdek zo de perfecte foodtruck voor je communiefeest, verjaardagfeestje, babyborrel of ander evenement!